Iedereen kent het wel. Het ene moment ben je lekker bezig en het volgende moment ben je afgeleid. Een binnenkomend mailtje, een appje van je partner of die ene collega aan je bureau die even komt vertellen over zijn of haar kinderen. En hop: weg lekkere werk-flow.

Uit onderzoek van Payroll-bedrijf ADP is nu een top tien gedestilleerd van zogenaamde productiviteitsbarrières op het werk. Het onderzoek besloeg 10.000 deelnemers uit acht landen, onder hen ook 1.400 Nederlanders. Uitkomst van het onderzoek is dat we met zijn allen behoorlijk afgeleid worden. "Liefst zeven op de tien medewerkers ondervindt serieuze barrières", vertelt Martijn Brand, algemeen directeur van ADP. Lichtpuntje is dat we het beter doen dan andere landen. Spanje, Italië en Duitsland zitten bijvoorbeeld boven de 80%. Niet echt reden om optimistisch te zijn, vindt Brand: "We doen het als land het minst slecht. Toch moeten ook de Nederlandse cijfers werkgevers wakker schudden."

Verrassende resultaten

De lijst met in totaal zestien items kent een aantal verrassingen. Zo halen gebruik van de privételefoon en social media de top tien niet. Toch weerspiegelt de lijst wel de tijdsgeest. Zo staat het gebrek aan collega's die kunnen helpen met stip op een vierde plek. Doordat in deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt vacatures langer open blijven staan, komt het extra werk op het bureau van anderen. "Die moeten vervolgens werk doen wat eigenlijk niet tot hun takenpakket behoort. Dat belemmert de productiviteit natuurlijk enorm", zegt Brand.

Onbetwiste nummer één

Onbetwiste nummer één op de lijst zijn echter inefficiënte systemen en processen. Een jaarlijks terugkerende en fenomeen op de lijst. "Systemen en processen veranderen met de tijd, maar als die verandering niet goed wordt doorgevoerd, ontstaan complicaties. Maar dat is eigenlijk van alle tijden. Problemen met inefficiënte systemen zijn een soort evergreen in dit soort lijsten en blijken lastig uit te bannen", aldus Brand.

De complete top tien:

  1. Inefficiënte systemen en processen
  2. Slecht management
  3. Storende collega's
  4. Gebrek aan collega's die kunnen helpen
  5. Trage computersystemen
  6. Te veel meetings
  7. Te veel interne e-mails
  8. Werktelefoon
  9. Te veel externe e-mails
  10. Te weinig flexibiliteit (uren en werkplek)

Bronnen: ADP, Algemeen Dagblad.

Delen: