Hoeveel geld mag je uitgeven om extra, maar onzekere inkomsten voor je gemeente en regio te generen? Voor de gemeente Zandvoort is vier miljoen in de periode tussen 2019 en 2022 in ieder geval geen onoverkomelijkheid. De kustgemeente zet daarmee vol op in op de terugkeer van de Formule 1.

Die vier miljoen moet ten goede komen aan een mobiliteits- en verkeersplan zodat de badplaats in zijn algemeenheid en het evenement in het bijzonder goed bereikbaar blijven in de toekomst. Wethouder Ellen Verheij: “Wij zijn graag bereid om te investeren in de terugkeer van de Formule 1 op het mooiste circuit van Nederland. We zijn trots op de Formule 1 en Circuit Zandvoort en bereid om daarvoor onze nek uit te steken. We kunnen de bereikbaarheid van Zandvoort nu samen met de regio structureel verbeteren. Als de Formule 1 niet doorgaat, hebben we dat in elk geval voor elkaar."

Het voorstel werd door de gemeenteraad anoniem aangenomen. Binnen de raad overheerste de mening dat een terugkeer van de Formule 1 een positief effect op de lokale economie zal hebben. Op verzoek van GroenLinks werd een amendement opgenomen waarin werd bepaald dat de terugkeer van de Grand Prix zo duurzaam mogelijk moet verlopen. Dat werd vervolgens met een krappe meerderheid aangenomen. Het vermoeden is dat ook de economie van Amsterdam en, in mindere mate, het gehele land zullen profiteren van de terugkeer van de koningsklasse van de autosport. Amsterdam zou volgens de eerste berekeningen zelfs 35 miljoen euro extra per jaar kunnen opstrijken.

Overheidssteun op langere termijn een must

Met de unanieme steun van de gemeente is een terugkeer van de Grand Prix van Nederland weer een stukje dichterbij. Overige financiële middelen zullen uit het bedrijfsleven moeten komen. Provincie en Rijk hebben al aangegeven verder geen miljoenen voor het project uit te trekken. Bij onze zuiderburen gaat dat anders. Om jaarlijks een Grand Prix te rijden op Spa Francorchamps moet er jaarlijks 6 tot 7 miljoen bijgesprongen worden door de Waalse overheid. Tegenover de NOS vertelt Melchior Wathelet, oud-minister van Wallonië en tegenwoordig voorzitter van het circuit van Spa-Francorchamps, dat dat een weloverwogen keus is: ""Wij leven in een gewest dat één weekend per jaar wereldberoemd is. Het is een investering in ons imago." Door inkomsten uit belastingen en heffingen verdient de overheid volgens hem eigenlijk veel geld aan de race.

Het Formula One Management (FOM) onderhandelt in Nederland met Zandvoort. Als aan alle voorwaarden wordt voldaan, keert de GP terug. Assen is voor de organisatie geen optie, mochten de onderhandelingen met Zandvoort alsnog op niets uitlopen. Het Drentse circuit was nog nooit het decor van een race in de koningsklasse van de autosport.

Een stukje historisch perspectief

In tegenstelling tot Assen, vooral bekend van de vele motorraces, is de historie van de motorsport in Zandvoort erg lang. Reeds voor de Tweede Wereldoorlog werden er straatraces gehouden. De oorsprong van het circuit zou in de oorlog zelf liggen. Het verhaal is dat de burgemeester van Zandvoort een poging deed vrijstelling voor dwangarbeid te krijgen voor de bevolking van Zandvoort, door een deal te maken met de Duitse bezetter. De Duitsers mochten een brede, rechte weg dwars door Zandvoort aanleggen die na de oorlog voor een parade gebruikt kon worden. Later werd deze weg samen met enkele andere wegen door de Duitsers gebruikt om de kustverdedigingswerken te bereiken. Vanaf 1952 gingen de races op Zandvoort deel uitmaken van het officiële Formule 1 wereldkampioenschap. De laatste Formule 1 race vond plaats in 1985. Legendarische coureurs als Alain Prost, Nelson Piquet, Ayrton Senna en de uiteindelijke winnaar Niki Lauda stonden aan de start.

Als de Formule 1 na ruim 30 jaar terugkeert zou dat in de eerste plaats de verdienste zijn van de directie van het circuit. Zij voeren al tijden onderhandelingen om dit te bewerkstelligen. Als alles voorspoedig verloopt zou Zandvoort in 2020 weer op de racekalender moeten staan. Dan zijn er nog flink wat investeringen nodig, want het circuit, de tribunes en de pitsstraat moeten flink verbouwd worden. Met de belofte van 4 miljoen van de gemeente hoopt de directie ook andere geldschieters over de brug te krijgen.

Bronnen: Nu.nl, AD.nl, Zandvoort.nl, Wikipedia, NOS, AD

Delen: