Minister Kajsa Ollongren van Binnenlandse Zaken heeft per brief aan de Tweede Kamer laten weten te gaan bestuderen of er mogelijk nieuwe regels komen rondom het digitaal campagnevoeren in verkiezingstijd.

De D66-minister reageert daarmee op een motie van Kathalijne Buitenweg (GroenLinks) en Lodewijk Asscher (PvdA). Het tweetal vraagt de minister bij Facebook af te dwingen dat het voor gebruikers van social media platform duidelijk te zien is wie een bepaalde, politieke advertentie plaatst. Dat zou reeds drie weken voor de Statenverkiezingen van 20 maart moeten.

Advertenties voortaan gelabeld

Facebook heeft Ollongren inmiddels laten weten dat het die deadline niet gaat halen. Het bedrijf mikt op eind maart en voert de wijzigingen dan door in alle Europese landen. Op tijd voor de Europese verkiezingen eind mei. Daarnaast gaat Facebook politiek getinte advertenties als zodanig labelen, zodat er als het ware een bibliotheek ontstaat van alle advertenties met politiek oogmerk. Zo kunnen gebruikers deze snel en gemakkelijk doorzoeken.

Ook Twitter treft soortgelijke maatregelen. Het Amerikaanse bedrijf gaat alleen nog maar politieke advertenties toestaan van partijen die zich van tevoren geregistreerd en ge├»dentificeerd hebben. Deze maatregelen zouden 11 maart in moeten gaan. Ook komt Twitter met een zoekmachine die het gebruikers mogelijk maakt in te zien wie er voor een bepaalde advertentie betaald heeft en hoeveel. Deze transparantiemaatregelen werden eerder al in ingevoerd in Amerika, India en Australi├ź.

Dit alles laat onverlet dat nepnieuws nog steeds verspreid kan worden via de socialmediakanalen, zij het niet via advertenties maar via gewone berichten. Minister Ollongren roept partijen dan ook op transparant te zijn over hun online activiteiten.

Gerelateerd:
Overleg over nepnieuws

Bronnen: NOS, Binnenlands Bestuur, RTL Z

Delen: