De nieuwe marketingstrategie om buitenlandse toeristen naar ons land te lokken gaat uit van Nederland als één grote stadstaat: Holland City.

Nederland als ‘stad’ positioneren

In het nieuwe Nederlandse toerismebeleid is spreiding een belangrijk doel. Buitenlandse bezoekers moeten niet alleen naar Amsterdam, maar ook naar provincieplaatsen. Dit moet voorkomen dat de hoofdstad en andere trekpleisters uit hun voegen barsten. Een middel hiertoe is om Nederland als ‘stad’ te positioneren.

15 miljoen buitenlandse bezoekers

Toerisme is booming in ons land. En de verwachting is dat de toeristenstroom alleen maar verder toeneemt. Het afgelopen jaar kwamen er 15 miljoen buitenlandse bezoekers naar Nederland. Op termijn worden er zelfs 20 miljoen buitenlandse toeristen verwacht. Dat is goed voor de economie, maar levert steeds meer hinder op voor bewoners en vooral voor Amsterdammers. Sommige inwoners hebben het gevoel in Disneyland te wonen en vrezen toestanden als in Venetië.

Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen

Verantwoordelijk voor de promotie van Nederland in het buitenland is het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC). Dat bureau zet nu in op spreiding. “Als we de groei in goede banen leiden, kunnen we ervoor zorgen dat de lusten van deze bezoekersstroom beter over het land worden verdeeld”, aldus directeur Jos Vranken in het FD. Daarvoor is een nieuwe marketingstrategie bedacht: Holland City. Daarin word Nederland neergezet als extreem makkelijk bereikbare stadstaat. “Door Nederland mentaal te positioneren als stad kunnen we profiteren van onze beperkte schaalgrootte. Een toerist die in Beijing, New York of Jakarta woont, kijkt heel anders naar twee uur reistijd dan wij Nederlanders.” Door de korte afstanden te benadrukken wordt het makkelijker om ze ook de rest van Nederland in te krijgen, is de hoop.

Holland City: Nederland als metropool

In de projectie van Holland City is Nederland één grote stad met verschillende districten die de toerist wat bieden. Den Haag is het Royal District, Rotterdam het Architecture District, Eindhoven het Design District, Friesland het Lake District en Amsterdam is dynamic downtown. Allemaal in enkele uren te bereizen. Maar ook dorpen worden gepromoot. Om de toeristen naar dorpjes zoals Zundert (Van Gogh) te verleiden bedacht het NBTC de verhaallijnen: denkbeeldige metrolijnen binnen een thema die verschillende bestemmingen in Nederland met elkaar verbinden. De eerste lijn is de Van Gogh lijn die Amsterdam (Van Gogh Museum) verbindt met het Kröller-Müller op de Veluwe en plaatsen in Brabant waar de schilder opgroeide. Inmiddels werkt het NBTC aan nieuwe verhaallijnen, zoals 'Nederland Waterland', 'Gouden Eeuw' en 'Mondriaan tot Dutch Design'.

Bronnen: FD, Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen

Delen: