Steeds meer gemeenten gaan over op vloggen om jongeren aan te spreken.

Gemeenten sluiten aan bij populariteit vloggers

Steeds meer gemeenten gaan over op vloggen: het bijhouden van een online videodagboek. Op deze manier proberen gemeenten jongeren aan te spreken. Gemeenten sluiten hiermee aan op de populariteit van vloggers onderen jongeren, zoals Enzo Knol en StukTV.

Vloggen voor campagnes en promotie

Gemeenten zetten vloggers vooral in voor stadsmarketingcampagnes en om de interesse van jongeren te wekken. Zo heeft de gemeente Kampen diverse vloggers voor de website JonginKampen.nl. Kerkrade heeft zijn eigen vlogger om de aantrekkelijkheid van de stad te promoten. Amsterdam biedt kinderen zelfs vlog-cursussen aan.

Profileren als jonge stad

In Den Haag maken de vloggers deel uit van de Aanpak Haagse Citybranding 2020 om de stad te profileren als aantrekkelijk voor young professionals. De vloggers zijn ‘ambassadeurs van de stad’. De Haagse vloggers moeten aan de rest van de wereld laten zien waar ze wonen, hoe ze wonen en waar ze werken. Ook een inkijkje in hun sociale leven is wenselijk. Elke vlogger ontvang voor zijn medewerking 300 euro en een onkostenvergoeding.

Vloggen voor en door jongeren

Voor de vlogger-vacature komen alleen bewoners tussen de 20 en 35 jaar in aanmerking. 'Dit specifieke project is erop gericht om young professionals te verleiden om naar Den Haag te komen en hen te laten zien hoe aantrekkelijk Den Haag is als woonstad. Wij denken dat Hagenaren van dezelfde leeftijd dat het beste kunnen vertellen', aldus een woordvoerder.

Bronnen: Binnenlands Bestuur, Emerce.nl
Delen: