Amsterdam is het meest verleidelijke merk. De hoofdstad laat daarbij topmerken als Tesla, YouTube en Google achter zich.

Amsterdam het meest verleidelijke merk

In de nieuwe top 100 meest verleidelijke merken van het bureau Totta Research zijn dit jaar voor het eerst ook de gemeenten Amsterdam en Rotterdam opgenomen. Amsterdam eiste daarbij direct de eerste plaats voor zich op.

Welke drijfveren spreekt een merk aan?

De Brandscan, waarmee Totta Research meet, heeft eind 2015 de merkverleiding van 100 merken onder 7.500 consumenten getoetst. Dit model omvat 24 universele drijfveren, waaronder veiligheid, plezier en aanzien. Hoe beter een merk in staat is al deze drijfveren aan te spreken, hoe verleidelijker het merk is. Amsterdam spreekt de 24 drijfveren het sterkst aan en staat daarmee op de eerste plaats.

Amsterdam roept veel en uiteenlopende gevoelens op

Gevoelens als ontdekken, trots, individueel, creatief, luxe, plezier en vrijheid worden het sterkst ervaren. Amsterdam roept zodoende veel en uiteenlopende gevoelens op, wat het merk juist interessant en verleidelijk maakt. Volgens Totta belandde Rotterdam op plek 19 omdat het in vergelijking met Amsterdam de drijfveren iets minder sterk weet aan te spreken. De stad scoorde wel hoger op de aspecten presteren, invloed en trots.

Google fors gedaald

Andere verleidelijke merken in de top 5 zijn: RTL4, Tesla, Apple en YouTube. Google, die vorig jaar nog op de eerste plaats stond, duikelde naar plek 12. Ook Hema is bezig met een vrije val, als het gaat om verleiding.

Brandscan

De Brandscan is een grootschalig onderzoek waarbij 100 merken zijn meegenomen. De Brandscan toetst de drijfveren aan de hand van de Intuïtieve Associatie Test. Om als merk opgenomen te worden in de scan, dien je wel te betalen.

Bron: mediaonderzoek.nl

Delen: