Een ludieke campagne in de gemeente Den Bosch is vroegtijdig gestaakt. De boodschap viel niet bij iedereen in goede aarde.

‘49 onterecht in de bak?’

‘In gemeente Den Bosch zitten er 49 onterecht in de bak’, ‘Philip S. hoort niet in de bak', 'Protesteer mee' en 'Uit de Kruiskamp zitten er negen onterecht in de bak'. Den Bosch hing vol met dit soort schreeuwende posters. Aandacht voor mensen die onterecht zijn veroordeeld? Nee, een ludieke campagne van de Afvalstoffendienst van de gemeente. Niet iedereen kon de humor ervan inzien.

OM not amused

Het Openbaar Ministerie (OM) was not amused en trok boos aan de bel. Zij vreesde onrust en verzocht daarom dringend de reclamecampagne per direct te staken. Reden voor de Bossche Afvalstoffendienst om de teaser-campagne vroegtijdig stil te leggen. Als reuring het doel was, was de campagne al geslaagd…

Campagne met alle toeters en bellen

De posters en billboards met de cryptische teksten waren slechts een deel van de campagne. Er is ook een website, Facebookpagina, een petitie en zelfs een geënsceneerde demonstratie. Doel was niet om mensen uit de bak te krijgen, maar om mensen aan te zetten hun afval beter te scheiden. Het juiste afval in de juiste bak. Dat blijkt nodig. Het restafval moet voor 2020 zijn gehalveerd: van 200 kilo per persoon naar 100 kilo.

Philip S. zit echt in de bak

Het OM was vooral verbolgen over de tekst 'Philip S. hoort niet in de bak'. Met Philip S. doelt de campagne op een staafmixer van Philips die in de verkeerde afvalbak is gedeponeerd. Niet om de veroordeelde Philip S. die echt gevangen zit. Zijn advocaat zou woedend zijn over de actie en verhaal hebben gehaald bij het OM.

Bronnen: Brabants Dagblad, Omroep Brabant, Adformatie

Delen: