SIRE heeft, naast het negatieve advies van het Trimbos-instituut, ook het afwijzende oordeel van Jellinek en VWS over de massamediale xtc-campagne in de wind geslagen. Dat meldt Communicatie.nl.

SIRE sloeg negatief advies over de campagne xtcfacts in de wind

De Stichting Ideële Reclame (SIRE) heeft een negatief advies van het Trimbos-instituut over de campagne xtcfacts in de wind geslagen. Trimbos vreest dat de campagne een averechts effect heeft en is niet blij met het uiteindelijke resultaat, aldus Ninette van Hasselt van het Trimbos-instituut in Communicatie Magazine. “Ons advies was om juist níet te kiezen voor een massamediale campagne voor algemeen publiek over de risico’s van xtc-gebruik. Het gevaar is namelijk dat je de normalisering daarvan juist bevestigt met zo’n brede campagne.”

Brede aandacht voor feiten en risico’s rondom xtc

Het toenemend gebruik en het verhoogd MDMA-gehalte was de reden voor SIRE om de feiten en risico’s rondom xtc-gebruik breed onder de aandacht te brengen. Halverwege vorig jaar lanceerde SIRE een langdurige campagne, gericht op jongeren en hun ouders, met de nadruk op de feiten.

Massa-aanpak onverstandig

Volgens Van Hasselt zijn dit soort adviezen voor een breed publiek niet verstandig. “Ook al door de tone of voice van de SIRE-campagne, waarin gezegd wordt dat ‘even een pilletje’ geen taboe meer is. Daarmee bevestig je xtc-gebruik als norm. Juist jongeren zijn daar heel gevoelig voor. Overigens heeft 87,5 procent van de jongeren tussen de 15 en 34 jaar nog nooit xtc gebruikt. Ook dat pleit tegen de inzet van massamedia.” Van Hasselt vindt dat de boodschap voor veilig xtc-gebruik beter gericht had kunnen worden op alleen de doelgroep, mensen die al xtc gebruiken of dat overwegen.

VWS wilde doelgroepcampagnes

Ook het ministerie van VWS had tijdens overleg met SIRE over een op te starten xtc-campagne de voorkeur uitgesproken om voorlichtingsboodschappen over drugs af te stemmen op de verschillende doelgroepen in plaats van een massamediale campagne.

Ook Jellinek ziet geen nut in campagne over xtc

Negatief advies over de massamediale campagne kwam ook van het instituut voor verslavingszorg Jellinek. Jellinek ziet xtc als een onderwerp van een redelijk specifieke doelgroep die al goed direct te bereiken is. Een massamediale aanpak is dan geen gelukkige keuze. Sowieso ziet Jellinek niet in waarom er een campagne nodig is omdat er al veel aandacht is voor xtc. Een campagne gewijd aan het alcoholgebruik van jongeren zou veel zinvoller zijn.

Bewuste keuze voor massamedia

SIRE heeft gekozen voor een massamediale campagne omdat ze wil dat de feiten over xtc bij zoveel mogelijk mensen bekend worden. Op die manier heeft iedereen toegang tot objectieve informatie. Daar zijn massamedia zeer geschikt voor. Ook past de keuze bij het doel van SIRE om maatschappelijke onderwerpen bespreekbaar te maken bij het Nederlandse publiek en besluitvormers. “Wij vinden dat een massamediale campagne hier het beste bij past. Zo maakt elke organisatie, op basis van zijn eigen doelen, een eigen afweging.”

Bronnen: CommunicatieOnline, SIRE

Delen: