Op 21 april weten we welk project de Galjaardprijs 2016 krijgt voor de beste publieke communicatie. Er zijn vijf nominaties.

Vijf nominaties voor de Galjaardprijs

Vijf projecten strijden op 21 april voor de Galjaardprijs voor het beste staaltje publieke communicatie van 2016. De vijf finalisten zijn Almere zoekt pleegouders, de gladheidsbestrijding van de gemeente Den Bosch, Jij & Overijssel, het Jongerenstadslab Den Haag en NoorderBaanbattle. De projecten werden geselecteerd op inspiratie, innovatie en impact.

Almere zoekt pleegouderen

Dit is een wervingscampagne van de jeugdzorgorganisatie Vitree. Door de crossmediale aanpak, ‘het groots en klein’ en het aanhaken bij wat er al is in de stad werd deze pleegouder-wervingscampagne in Almere binnen twee maanden the talk of the town. Bestaande Almeerse pleegouders worden ingezet als rolmodel en ervaringsdeskundige ambassadeurs. Om hun positie te versterken is tegelijk het Pleegouder Café opgezet. Met de focus op kracht en inspiratie zoekt Vitree voor Almeerse kinderen samen een veilig thuis.

Gladheidsbestrijding Den Bosch

De strooiploegen in Den Bosch kregen wel eens klachten. ‘Waarom zien we jullie niet? Zijn jullie wel langs geweest?’ Een typisch geval van onbekend maakt onbemind. Met een infographic maakten ze hun dienstverlening inzichtelijk. Vervolgens sloegen webcaremedewerkers en strooimannen de handen ineen. Via een WhatsApp-groep schakelden ze rechtstreeks. Een huisartsenpost en brandweerkazerne werden meteen geholpen. Deze aanpak is exemplarisch voor de nieuwe communicatievisie van de gladheidsbestrijders van Den Bosch. Inmiddels is er een professioneel webcareteam. De credits gaan naar de pioniers die de weg naar vernieuwing ‘ijsvrij’ hebben gemaakt, aldus de inzenders.

Jij & Overijssel

Jij & Overijssel is een directe, aansprekende aanpak waarmee de provincie Overijssel de brug slaat tussen overheid en inwoners. Online onderzoekt de provincie de mogelijkheden om te experimenteren met betrokkenheid, participatie en nieuwe vormen van democratie. Het doel is een overheid die beter aansluit bij deze moderne tijd en stappen omhoog te maken op de Participatieladder.

Jongerenstadslab Den Haag

Jongeren vinden meepraten over beleid maar suf. In Den Haag denken ze daar heel anders over. Het Jongerenstadslab van de gemeente Den Haag is een succesvolle aanpak om jongeren (15-27 jaar) aan het woord te laten. Tijdens een interactieve bijeenkomst zijn zij aan zet, letterlijk zelfs. In een serious game van het Jongerenstadslab krijg je wat je wilt: de mening van de jongere.

NoorderBaanBattle Groningen - Drenthe

De NoorderBaanBattle is een effectieve campagne om werkzoekenden in hun kracht te zetten zodat ze succesvol worden in het krijgen van werk. In de campagne gaan ze, samen met twee ondernemende coaches, in tien teams van tien personen aan de slag om vertrouwen te krijgen, hun talent te ontdekken en vaardigheden te leren. Ruim 70% vond een 'passende bestemming'. Bij deelname van honderd werkzoekenden aan de BaanBattle bespaart de lokale overheid ruim 1,5 miljoen euro.

Over de Galjaardprijs

De Galjaardprijs is een initiatief van Logeion, de beroepsvereniging voor communicatie. Naamgever van de prijs Chiel Galjaard was grondlegger van de professionalisering van overheidscommunicatie. De Galjaardprijs is voor communicatieprojecten en -campagnes in de hele publieke sector. Er gelden drie criteria: inspirerend voor vakgenoten, innovatief qua aanpak en impact qua resultaat. De Galjaarddag 2016 vindt plaats in het Provinciehuis Zuid-Holland in Den Haag.

Bronnen: CommunicatieOnline.nl, Galjaarddag.nl

Delen: