Nederland loopt in Europa voorop als het gaat om digitale dienstverlening door de overheid. In 2017 moet iedereen zijn zaken digitaal met de overheid kunnen afhandelen. De Nationale ombudsman waarschuwt voor een te grote focus op digitalisering van overheidsdiensten. Er moet altijd een alternatief voor burgers openblijven.

Altijd optie naast digitale communicatie

Nationale ombudsman Reinier van Zutphen wil dat er naast digitale communicatie altijd een tweede optie openblijft voor burgers om te communiceren met de overheid. Dat zei hij in het tv-programma Nieuwsuur. Vooral zwakkere groepen in de samenleving zouden de dupe kunnen worden van de voortgaande technologische ontwikkelingen.

Rekening houden met ouderen

Van Zutphen is niet tegen digitalisering van de overheidscommunicatie, zoals de digitalisering van de blauwe envelop. Wel ziet hij dat digitalisering de zelfredzaamheid van vooral oudere mensen onder druk zet. Die vragen zich af hoe ze nu informatie kunnen krijgen. En er blijven mensen die een papieren brief echt belangrijk vinden.

Meerdere communicatiekanalen

De ombudsman wil dat er voor die mensen nog een optie overblijft. “Digitaal is prima, maar er zijn groepen mensen in de samenleving die op een andere manier met de overheid contact moeten kunnen maken. Het gaat om de menselijke maat.” Met zijn oproep herhaalt de ombudsman zijn eerdere commentaren. Namelijk dat de overheid meerdere kanalen moet gebruiken in de communicatie met burgers. Hoewel dit wettelijk is vastgelegd, blijkt het in de praktijk niet altijd te werken. Vaak heeft dit te maken met een taakstelling om te bezuinigen op de uitvoeringskosten.

Programma Digitaal 2017

Ondertussen raast de digitalisering van de overheid voort. Dat blijkt uit de rapportage die minister Plasterk van Binnenlandse Zaken heeft opgesteld in het programma Digitaal 2017. Volgens dat programma kunnen bedrijven en burgers uiterlijk in 2017 hun zaken met de overheid digitaal afhandelen. Met een eenmalige gegevensuitvraag. En integraal, ongeacht bij welke overheid je aanklopt. Volgens Digitaal 2017 kan nu al twee derde van de overheidsdiensten digitaal worden afgenomen. Er is steeds meer digitaal beschikbaar, maar het creëren van meerwaarde door combinaties van digitale dienstverlening blijft nog achter.

Gemeentelijke kennisgeving straks ook digitaal

Nederland is een van de voorlopers in Europa op het gebied van digitale dienstverlening. Maar bestaande wetgeving staat vernieuwing vaak nog in de weg. Zo publiceren de meeste gemeenten bijvoorbeeld hun kennisgevingen en bekendmakingen nog in huis-aan-huisbladen. Dit kan met een wijziging in de Bekendmakingenwet binnenkort ook digitaal.

Bronnen: ANP, Communicatieonline.nl, Binnenlands Bestuur, Redactie

Delen: