Rotterdam heeft de Reputatiemanagement Award 2015 gewonnen en is daarmee, na Den Haag, de tweede gemeente op rij die de jaarlijkse prijs in ontvangst neemt. Rotterdam scoorde met de gekozen strategie voor citymarketing onder de slogan ‘Rotterdam. Make it Happen’.

Make it happen

Volgens de vakjury wist de havenstad haar reputatie zichtbaar te vergroten door zich breed en actief te verbinden met alle stakeholders. Professionals erkennen het hernieuwde imago van Rotterdam: no-nonsense, werelds en grensverleggend. Met de pr-strategie wil Rotterdam zich profileren als een veranderingsgerichte stad waar talent de ruimte krijgt. 'Make it Happen' past bij Rotterdam omdat het uitnodigt er zelf iets van te maken.

Bestuur verantwoordelijk voor pr

Volgens de initiatiefnemers van de Award staat of valt een goede reputatie van een organisatie met het besef van de maatschappelijke verwachtingen bij de relevante stakeholders. Als de positionering daarmee in verbinding staat en de organisatie daar concreet naar handelt, leidt dat tot een goede reputatie. Dit heeft consequenties voor wie verantwoordelijk is voor de reputatie: niet de communicatieafdeling, maar het bestuur van de organisatie.

Maatschappelijke betekenis

Reputatiemanagement draait dus om maatschappelijke verwachtingen en maatschappelijke betekenis. Jurylid Karel Slootman: "Reputatie is slechts een resultaat van het doen en laten van een organisatie om voor de samenleving te betekenen wat die graag wil betekenen. Het is een belofte waar een organisatie intern en extern voor staat. Ervan uitgaande dat die belofte aansluit bij de wensen en verwachtingen van die samenleving, zal de reputatie stijgen als de organisatie structureel die belofte nakomt en daarmee bouwt aan reputatieresistentie.”

Derde keer op rij

De Reputatiemanagement Award is voor het derde jaar op rij uitgereikt. Het doel van de prijs is de verdere professionalisering van het vakgebied te stimuleren en best-practices met elkaar te delen. In 2014 was de gemeente Den Haag de winnaar met de Nuclear Security Summit.

Bronnen: www.reputatiemanagementaward.nl, www.logeion.nl

Delen: