De persconferenties van Apple zijn legendarisch. Journalisten verdringen zich om binnen te komen en het nieuwste gadget als eerste te zien. Elders is het minder florissant gesteld met de persconferentie. Zowel qua inhoud als qua opkomst. In zijn column op communicatieonline.nl legt blogger Roland Kroes de vinger op de zere plek.

We komen bij u terug


Bij veel persconferenties komen maar weinig journalisten opdagen. En dan ís er in Alphen aan den Rijn na het brugongeluk een keer een persconferentie waarbij alle stoelen gevuld zijn, vertelt de wethouder alleen maar dat alle aandacht uitgaat naar de slachtoffers. “Als we meer weten, komen we weer bij u terug.”

Video


Het houden van de persconferentie om de persconferentie is dus niet zo handig. In veel gevallen zou een persbericht hebben volstaan. Of – we leven immers in 2015! – video , zoals het filmpje waarmee Rabobank-topman Moerland zijn vertrek aankondigde.

Efficiënt

Randvoorwaarde om de persconferentie te vervangen door bijvoorbeeld een persbericht of een filmpje is volgens Kroes wel dat de communicatieafdeling vervolgens bereikbaar en welwillend moet zijn om vragen te beantwoorden. Dat is voor iedereen prettiger én efficiënter. Voor de journalist. Maar ook voor de voorlichters.
Delen: