Burgers betrekken doe je tegenwoordig niet meer alleen met inloopavonden en informatiefolders. Ook de overheid ziet steeds meer het belang van online communicatie met burgers. Dat kan via social media, maar ook door het zelf inrichten van (discussie)platforms. De provincie Gelderland onderzoekt momenteel de do’s & dont’s.

Trending topics


Femke Bongers is via USG Marketing, Communicatie & Sales werkzaam bij de provincie Gelderland als online communicatieadviseur, waar ze onder meer onderzoekt hoe en of de inzet van online platforms werkt. “In het verleden was hier een platform ontwikkeld om de omgevingsvisie op papier te krijgen. Aan de hand van diverse pilots die we nu draaien, probeer ik in beeld te krijgen voor welke programma’s of projecten een online platform wél of juist niet werkt. Met als uitgangspunt dat de provincie zich wil laten inspireren door burgers, maar ook andere stakeholders, zoals bedrijven of lokale overheden. Door met hen in gesprek te zijn, weten we wat hen bezighoudt en wat de trending topics zijn.”

Geen doel op zich


“De evaluatie is nog in volle gang en we leren veel van de pilot met online platforms op de website gelderlandanders.nl. Er zitten er zelfs al weer een aantal in de pijplijn. Tegelijkertijd is er ook het besef dat een community geen doel op zich is, maar een middel dat je kan inzetten om tot co-creatie te komen. Een heel arbeidsintensief middel bovendien. Naast een communitymanager heb je een moderator nodig die niet alleen inhoudelijk goed in de materie zit, maar ook verstand heeft van online communicatie en social media. Iemand die bijvoorbeeld opmerkt dat in een bepaald onderwerp een white papier zit.”

Goede pr


Om van een online platform een succes te maken, is goede pr onmisbaar. “Dat kun je doen door middel van social media, maar ook door bijvoorbeeld banners of advertenties in te zetten – al is dat laatste vrij kostbaar. Het Gelderse online platform dat de pr het beste voor elkaar heeft is dat van de Regio Food Valley, waarin onder meer Wageningen en Ede liggen. In de redactie van dat platform zitten niet alleen medewerkers van de provincie, maar ook van gemeenten, de universiteit, makelaars en een bank. Zij denken crossmediaal: hebben bijvoorbeeld een congres georganiseerd en zetten social media in. Op een blog of discussie wil je graag reactie bij het ‘publiek’ losmaken, dus moet je kenbaar maken dat er een nieuwe post online staat. RegioFoodValley stuurt rondom iedere post een nieuwsbericht naar al haar relaties en stakeholders. Dat werkt!”

Borgen


Voor overheidsorganisaties, die van oudsher vooral gericht zijn op het zenden van informatie en niet op tweerichtingsverkeer, is online communiceren via een community even wennen. “Zeker wanneer de lead van de platforms bij een beleidsafdeling ligt, zie je dat het lastig is om de werkzaamheden te borgen. De waan van de dag regeert vaak. Ook is het lastig om met negatieve reacties om te gaan, die je soms krijgt op een dergelijk platform. Hoe mag, wil of ga je reageren? Daarvoor is een goede training belangrijk.”
Delen: