Wat is de rol van de communicatieprofessional bij het delen van kennis en informatie binnen de overheid? En hoe ga je te werk op het gebied van netwerkdesign? Communicatieprofessionals van allerhande overheidsorganisaties gingen hierover met elkaar in gesprek tijdens het World Café van USG Marketing, Communicatie & Sales Professionals in Arnhem.

Levendig en divers


Marije van den Berg leidde de discussie tijdens het World Café. Zij is een expert op het gebied van overheidscommunicatie en burgerparticipatie en bevordert met haar bedrijf Whiteboxing een energieke samenwerking tussen overheid, politiek en gemeenschap. Uit een inventarisatierondje bleek dat de deelnemers aan het World Café uit heel uiteenlopende organisaties afkomstig waren: zowel gemeenten als de provincie en agentschappen waren vertegenwoordigd. Dat maakte de discussie levendig en divers.

Lerende organisatie


Het eerste onderwerp waarmee Marije de deelnemers uitdaagde, ging over de rol van de communicatieprofessional in het delen van kennis en informatie binnen de overheid – en ook daarbuiten. Kennis delen gaat het beste in een lerende organisatie. Maar een bureaucratie, wat de overheid in veel gevallen is, is inherent niet lerend. Voor communicatieprofessionals ligt daar dus een grote uitdaging, zeker omdat het delen van kennis en betrekken van burgers niet vanzelfsprekend is.

Bruggenbouwer


Soms leidt dat tot potsierlijke situaties. Zoals de informatieavond over de gemeentebegroting waarover één deelnemer vertelt, die in haar woonplaats werd gehouden. Een mooi initiatief, maar ter plekke ontbrak veel essentiële informatie over die begroting. Ook een schouw die een andere gemeente had georganiseerd over een verkeerssituatie, maar waarbij nota bene de verkeerskundige niet aanwezig was, leidde tot hilariteit bij de deelnemers. Als communicatieprofessional heb je bij zo'n project de rol van bruggenbouwer en adviseur: over wie te betrekken, hoe een bijeenkomst te organiseren. Naarmate je adviserende en coachende rol beter wordt ingebed in de organisatie, word je er als communicatieprofessional vaak eerder bij betrokken.

Netwerkdesign


Dat gegeven sloot aan bij het tweede onderwerp: de rol van de communicatieprofessional op het gebied van netwerkdesign. Wie betrek je daarbij? Want die belangenorganisatie met mondige burgers laat zich toch wel horen. De vraag is juist: hoe zorg je dat degenen die zich niet vanzelfsprekend (durven) laten horen, betrokken raken? Hoe bouw je een netwerk? En wat heb je daarvoor nodig?

Inzichten


De levendige discussies in het World Café hebben deelnemer Jolanda van Eldik, interim-communicatieadviseur bij de gemeente Aalten, geïnspireerd. "Misschien kan ik er niet meteen morgen iets mee, maar in mijn achterhoofd heb ik nu toch weer nieuwe inzichten die op een dag heel bruikbaar zullen blijken."

Kom ook!


USG Marketing, Communication & Sales Professionals houdt regelmatig World Cafés en kennissessies voor overheidsprofessionals in het hele land. Iedereen die zich bezighoudt met overheidscommunicatie is daarbij van harte uitgenodigd – of u nu werkzaam bent via USG Professionals of niet. De sessies worden ruim van tevoren aangekondigd.
Delen: